ASIL MESELE…

Geçtiğimiz yıl, ülkemdeki Eğitim Bilimciler, “mesleki dayanışma”, “birikimleri paylaşma” gibi hep bildiğimiz haklı ve doğru gerekçelerle “Eğitim Programları ve Öğretim Derneği”ni kurdular. Ben de bu alanda doktora yapmış ve ayrıca mesleki örgütlenmelere inanan bir eğitim filimci olarak, dernek üyeliği davetini kabul etmedim ( ve muhtemelen de “3 kuruş dernek aidatını vermemek için yediği halta bak sen” gibi eleştirilere maruz kaldım)

Ama bu dernek, 13-15 Mayıs 2010 tarihlerinde Ayvalık’ta I. Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’ni yaptı ve bu kongrenin sonunda resmi WEB sitelerinde ULUSAL EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM KONGRESİ SONUÇ BİLDİRGESİni yayınladı.

Aşağıdaki alıntı, sonuç bildirgesinin ilgili bölümlerinden benim seçtiğim yerler. Bildirinin tümüne http://www.epoder.org/?&Bid=402405 adresinden ulaşmak mümkün.

BİLİMSEL ETİK: Bilimsel ve mesleki etik, meslek içinde doğru davranış ve uygulamaları yanlışlardan ayıran ilke ve kurallar sistemi olarak tanımlanabilir. Bu kuralların evrensel bir çerçeve içinde ele alınması gerekmektedir. Bu evrensel çerçeve kapsamlı olmalı ve tüm davranışları değerlendirme gücü olan az sayıda ilke ile işlerlik kazanmalıdır. Meslek içinde etkinlik düzeyi ile ilgili olgular ve hizmet verilen kitle ve meslektaşlarla ilişkiler, belirlenen ilkeler çerçevesinde gerçekleşmelidir.

ÖĞRETMEN EĞİTİMİ: Programların etkili bir şekilde uygulanabilmesi büyük oranda öğretmenlerin nitelikli yetiştirilmesine bağlıdır. Ancak ortaöğretime öğretmen yetiştirme konusunda son günlerde yaşanan ve eğitim fakültelerinin işlevlerine müdahale eden düzenlemeler, öğretmenlik mesleğinin geleceği açısından kaygı vericidir. Öğretmenlik bir uzmanlık alanı ve bir meslektir. Bu konunun 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu ile belirlenmesine karşın, ortaöğretime öğretmen yetiştirmenin lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans düzeyinden “formasyon” düzeyine indirgenmesi, mesleğin niteliğini düşürücü bir yaklaşımdır. Türkiye’de eğitim fakülteleri çatısı altında öğretmen yetiştirme modelinin 28 yıllık bir geçmişi ve bu geçmişe dayalı bir birikimi vardır. Bu modelin altında yatan temel felsefe, eğitim fakültelerinin öğretmenlik mesleğinin temelini oluşturan değer, tutum ve davranışları bir çatı altında verebilmeleridir. Bu model içinde birçok genç akademisyen yurt dışına gönderilmiş ve devlet bu tür bilim insanlarının yetiştirilmesine büyük kaynaklar ayırmış ve harcamıştır. Hiçbir model bilimsel kanıtlara dayanmadan değiştirilmemelidir. Bilimsel kanıtlara dayanmayan değişiklikler, kaynak israfı ve zaman kaybına neden olacaktır.

Öğretmenlik, “hiçbir şey olamıyorsa bari bir öğretmenlik sertifikası bulunsun” şeklindeki bir yaklaşımla toplum içindeki işlevini yerine getiremez.

Ayrıca iki ayrı etkinlik düzeyi ve belge ile bir meslek icra edilemez. Bir taraftan, giderek yükselen giriş puanları ile öğretmenlik mesleğini seçmiş ve beş yıl süren bir eğitim sonucu lisansla birleştirilmiş tezsiz yüksek lisans diploması almış öğretmenler, diğer taraftan başka bir fakülteden gelerek sayılı ders ile dört yıl içinde iki belge (lisans ve öğretmenlik formasyon belgesi) alan kişiler, bu mesleği aynı düzeyde icra edemezler. Bu adaletsiz durum yasal ve bilimsel hiçbir temele dayanmamaktadır.

Milli Eğitim Bakanlığı’nın atadığı öğretmenlerin ancak % 6’sının branş öğretmeni olduğu, eğitim fakültesi mezunlarının bu alanlardaki öğretmen ihtiyacını fazlasıyla karşıladığı ve hatta 325 binden fazla öğretmenin atama beklediği gerçeği ortada iken yüz binlerce fen-edebiyat fakültesi öğrencisine öğretmenlik olanak ve umudunun verilmesi gerçekçi bir gelecek öngörüsü değildir. Bu durum toplumda açmazlara ve huzursuzluklara neden olacaktır.

Şimdi ben bunları niye yazdım…

Çünkü Fen Edebiyat Mezunlarına formasyon dersi verenler kimler diye soracak olursanız, bu dernek üyesi hocalarımız…

İşte bu nedenle bu yazının başlığı ASIL MESELE…

Demek ki eğitim eğitimcilere bırakılamayacak kadar ciddi bir iştir diyenlere hemen kızmamak lazımmış… :-)

Bu yazı Genel içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s